Bakom kulisserna på Halmstads nyaste äldreboende - Halmstadmoderaterna

Bakom kulisserna på Halmstads nyaste äldreboende

Den 23 januari invigs Halmstads modernaste äldreboende i Harplinge. På onsdagkvällen fick medlemmar i Halmstadmoderaterna en möjlighet att göra ett studiebesök i de nya lokalerna.

Halmstad har de senaste åren fått en rad nya eller renoverade äldreboenden. Inte minst har lagen om valfrihet inneburit att flera moderna privata äldreboenden har invigts, men från kommunens sida ligger vi inte långt efter och öppnar nu alltså ett nytt toppmodernt kommunalt boende. Harplinge äldreboende rymmer 60 platser, varav 20 platser är särskilt anpassade för demensvård. Varje avdelning har tio boendeplatser och egen matplats, där de boende kommer att serveras mat från boendets tillagningskök. Dessutom finns det en vinterträdgård där boende från hela boendet kan umgås.

Varje lägenhet är utrustad med eget badrum, där det också finns tvättmaskin och torktumlare. Lägenheterna är dessutom utrustade med TV.

Harplinge äldreboende har inte bara en utemiljö med odlingsmöjligheter och en egen boulebana, utan varje lägenhet har dessutom en egen uteplats. Man har alltså precis som många andra boenden satsat på att bygga sin verksamhet kring ett tema, i det här fallet ”Natur och Trädgård”. Detta är ett fint komplement till det växande utbudet av temaboenden i Halmstad, där det redan idag erbjuds äldreboenden med till exempel ”Kultur och Nöje” eller ”Sport och Spa” som tema.

Denna mångfald är extra rolig för oss som har det som hjärtefråga att även äldre människor ska ha möjlighet att välja vård och omsorg som passar deras egna önskemål. Att möjliggöra valfrihet är ett av våra viktigaste politiska mål.

Längst ner på sidan kan du se lite bilder från besöket.

Under året fortsätter vi att ordna intressanta studiebesök för våra medlemmar i privata och offentliga verksamheter i Halmstad. Vårens schema innehåller ytterligare fyra studiebesök:

• Hallands Hamnar, 15/2
  • Swedbank Slottsmöllan, 7/3