Frihet är att resa! - Halmstadmoderaterna

Frihet är att resa!

Det ska vara lätt att ta sig till, från och genom Halmstad. Moderaterna i Halmstad arbetar alltid för att förenkla ditt resande. Vi sitter aldrig still. Det ska inte du heller behöva göra!

Att Halmstad har kommunikationer som gör det lätt att sig till, från och genom staden är viktigt för att stärka företagsklimatet, arbetsmarknaden och bostadsorten Halmstad. Därför arbetar vi ständigt med att utveckla infrastruktur för att knyta ihop Halmstad med omvärlden. Frihet är att resa!

Vi arbetar för en ännu snabbare Västkustbana

Tågtrafiken till och från Halmstad är oerhört viktig för Halmstad. Här reser dagligen tusentals människor till sina arbetsplatser, semestrar eller studier. Vi jobbar därför aktivt med att utveckla Västkustbanan – både de delar som vi själva råder över och delar där vi är beroende av andra aktörer. Tillsammans med kollegor i Halland och Skåne har vi under flera år kämpat för att korta restiden på Västkustbanan. Därför känns det fantastiskt bra att regeringen har lyssnat och nu föreslår att de sista delarna av Västkustbanan i Skåne ska bli dubbelspår, samt att byggstarten för tunneln genom Varberg har säkrats upp. Genom dessa två satsningar byggs de sista sträckorna med enkelspår bort, så att restiderna kortas och kapaciteten ökar. Samtidigt har vi – genom att vi har fått igenom ett medfinansieringsavtal – fått stora statliga anslag till sista etappen av resecentrum, vilket ökar kapaciteten för tågtrafik, knyter ihop hela transportsystemet i Halmstad och stärker förbindelserna österut.

Läs mer: Helsingborg och Halmstad behöver komma närmare varandra

Vi vill bygga en ny fast förbindelse över Nissan

Halmstad växer på båda sidor av Nissan, ut mot havet. I nya bostadsområden på Söder och Tullkammarkajen kommer flera tusen människor att bo och många andra kommer att vistas där dagligen när nya stadsdelar växer fram med butiker, restauranger och lockande utemiljöer. För att Nissan inte ska bli en barriär mellan de nya stadsdelarna så behöver vi bygga flera nya förbindelser över Nissan, nedanför Slottsbron. Moderaterna anser att minst en av dem ska vara byggd för biltrafik. Bilen är viktig för väldigt många Halmstadbor och kommer vara det i många år till.

Vi gör flygplatsen hållbar för framtiden

I Halmstad finns det 1200 försvarsanställda som på olika sätt har en koppling till flygverksamhet. Det är ett av skälen till att flygplatsen är viktig för Halmstad – men långtifrån den enda. För många av Halmstads innebär flygplatsen en oslagbar möjlighet att ta sig till Stockholm över dagen – och därmed nå landets viktigaste tjänstemarknad. För våra hotell och konferensanläggningar skapar det i stället en möjlighet att locka hit gäster och skapa arbetstillfällen. Och för soltörstande Halmstadbor är det en möjlighet att ta sig till värmen utan att passera Göteborg eller Köpenhamn. Därför vill vi säkerställa att flyget stannar i Halmstad.

Riksdagen har beslutat att införa en flygskatt från 2018. Moderaterna säger nej till denna. Flygskatten straffar resandet, inte utsläppen – och vi gillar resande. Moderaterna vill i stället införa en kvotplikt som ökar andelen biobränsle i flygtrafiken. I Halmstad är vi redan ledande på detta område. Alla flygplan som lyfter från Halmstad har en viss andel biobränsle i tanken. Det är vi ensamma om i hela Sverige. Vi värnar om vår flygplats och om möjligheten att resa – men vi tar också ett ansvar för att göra flyget hållbart för miljön.

Läs mer: Nu flyger BRA på biobränsle från Halmstad varje dag

Håller du med? Vill du hjälpa oss i arbetet med dessa frågor? Som medlem i Moderaterna stöttar du vårt arbete och väljer själv hur mycket eller lite du vill aktivera dig i politiken.
Bli medlem här!