Hamnarna är magneter för investeringar - Halmstadmoderaterna

Hamnarna är magneter för investeringar

Världen över uppmärksammas sjöfarten i september varje år. Så även i Sverige – i dag den 29 september, av Mikaela Waltersson (M) och Olof Helmersson (C).

Att det finns anledning att uppmärksamma sjöfarten gäller i hög grad för oss i Halland. För som en följd av våra hamnars utmärkta läge har många välkända verksamheter funnit skäl att söka sig till just oss. Inte bara för sjötransporter utan även för att etablera och expandera verksamhet i hamnnära lägen.

Inte minst denna höst kan vi glädja oss åt att en rad stora investeringar kommer att tas i bruk.

Stena Recycling kommer i höst inviga sin utökade återvinningsanläggning på Pilkingtons tidigare område i Halmstad. Stena Recycling koncentrerar här sin produktion i Sverige och gör sin största satsning någonsin.

I november tar Biltema i anspråk ytterligare en ny lageranläggning i Halmstad som ånyo bekräftar företagets tro på vårt logistiska läge. 85 procent av Biltemas produkter kommer med fartyg från tillverkningsländer i Asien. En investering om cirka 500 miljoner kronor.

Men den i särklass största satsningen just nu står dock Södra för. I denna vecka inviger Södra Cell en nästan fördubblad anläggning i Värö utanför Varberg. Med detta blir fabriken en av de fem största massabruken i världen av sitt slag. En investering på dryga 4 miljarder kronor.

Det innebär att Hallands hamnars kunder just nu investerar över fem miljarder kronor i Halland.

För dessa investeringar har Hallands hamnar och sjöfarten utgjort en tydlig magnet. Investeringarna hade inte kommit till stånd här hos oss om vi inte haft våra hamnars goda förutsättningar för att nå ut på världsmarknaden respektive hem till den svenska och nordiska marknaden.

Så för oss i Halland finns det absolut anledning att skänka sjöfarten och hamnarna en stunds tanke när vi denna vecka uppmärksammar Världssjöfartens dag.

Olof Helmersson (C),

ordförande Hallands hamnar AB, Varberg

Mikaela Waltersson (M),

ordförande Hallands hamnar AB, Halmstad

Johan Sutinen

Johan Sutinen är webstrateg på hemsidan.